Så går det till när du söker digital vård hos Min Doktor

Senast uppdaterad 2024-03-06
Min Doktor
Så går det till när du söker digital vård hos Min Doktor
Hur fungerar egentligen en digital vårdcentral? Vilka typer av besvär och tillstånd kan behandlas digitalt och behöver man lista sig för att söka vård hos nätläkare? Frågorna kring hur nätläkare fungerar är många. Här reder vi ut och ger svar. 

Hur fungerar en digital vårdcentral?

Min Doktor är en digital vårdcentral som erbjuder digital rådgivning och behandling genom chatt med läkare, barnmorskor, fysioterapeuter, psykologer eller sjuksköterskor. Om dina besvär kräver fysisk undersökning eller provtagning, hänvisar vi dig till rätt vårdinstans.

Om du behöver vaccinera dig eller få hjälp med lättare sjukvårdsärenden, är du välkommen att besöka våra sjuksköterskeledda vård- och vaccinationsmottagningar.

Några fördelar med Min Doktor

  • Bättre tillgänglighet

    Hos oss kan du söka vård dygnet runt. Vi finns där du behöver oss, när du behöver oss. Du söker enkelt vård i vår app eller på vår hemsida och slipper sitta i trånga väntrum. Du slipper också riskera att smittas av – eller smitta – andra på vårdcentralen.

  • Erfarna behandlare

    Få hjälp av både specialistläkare, psykologer, barnmorskor, fysioterapeuter och sjuksköterskor.

  • Tillgång till din patientdata

    Tack vare att den mesta av kommunikationen mellan dig och behandlaren sker skriftligen, likt en chatt, kan du enkelt komplettera med fler frågor om du har glömt något. Du har också tillgång till din patientjournal hos oss och kan gå tillbaka i efterhand och läsa vad behandlaren skrivit. Det är säkert och tryggt, och självklart har du tillgång till din egen patientinformation.

  • Återbesök hos samma behandlare

    Du kan enkelt komma på återbesök hos samma behandlare hos oss, i de fall du behöver följa upp effekten av ett läkemedel eller om du behöver flera behandlingar. 96 % av våra patienter får träffa samma läkare vid återbesök. 

  • Provtagning och fysisk undersökning vid behov
    Vid behov skickar vi dig givetvis för provtagning eller röntgen. Vi har tillgång till cirka 600 provtagningsenheter runtom i landet. Du kan i vissa fall även få självtest hemskickat via post och när det är medicinskt motiverat remitteras du till specialist för vidare undersökning. 

Så lägger du ett ärende i vår vårdapp

Vi finns på dina villkor och vår konsultation med dig börjar när du vill det. Hos oss inleds varje besök med att du i lugn och ro svarar på några symptomspecifika frågor, därefter anpassar vi kontakten med dig utifrån det behov du har – det kan vara chatt, mejl, samtal, video, provtagning eller att du skickar in bilder eller filmer.

Digital vård i 4 enkla steg

  1. Välj den kategori som passar bäst för det som du behöver hjälp med 

  2. Logga in med BankID och besvara frågorna i formuläret

  3. Få kontakt med vårdpersonal via chatt

  4. Få diagnos och eventuell behandling och recept

För mer information om hur du lägger ett ärende, se våra vanliga frågor.

Vad kan man söka vård för digitalt?

Min Doktor är en primärvårdsgivare och kan ses som en vårdcentral, fast i det digitala molnet. Vi hjälper dig med det mesta, och skickar dig vid behov på exempelvis provtagning, röntgen eller vidare remiss. Alla typer av besvär lämpar sig dock inte för digital vård.

Titta gärna närmare på vad vi kan hjälpa till med.

Behöver jag lista mig hos en digital vårdgivare?

Du är varmt välkommen att söka vård hos på Min Doktor även om du inte är listad hos oss.

Du är också välkommen att lista dig på vår vårdcentral i Nyköping

Vad kostar det att få hjälp hos en nätläkare?

Min Doktor bedriver vård från Region Sörmland och följer deras patientavgifter, för närvarande 100 kr för digital läkarvård. Utöver detta får vi offentlig ersättning för ditt digitala besök hos oss. 

För priser på våra vård- och vaccinationsmottagningar, se vår prislista.

Sök vård hos Min Doktor