Författare:
Fanny Ernestrand, kommunikationschef, Min Doktor
– Jag var sängliggandes efter en operation och behövde något att göra med all min tid. I samband med det råkade jag se en jobbannons för Min Doktor och blev nyfiken. Egentligen tänkte jag att det inte alls var för mig eftersom jag inte är så teknisk, men jag lärde mig grunderna snabbt och fortsätter lära mig nya saker hela tiden.
– Jag var – om jag får vara ärlig – säker på att jag skulle tröttna efter ett halvår. Drygt 1,5 år senare har jag fortfarande inte tröttnat. Systemet utvecklas hela tiden och det tillkommer nya besvärsområden som vi kan hjälpa till med, och därmed utvecklas också jobbet konstant.
– Jag har jobbat inom sjukvården i många är och jag är så imponerad över utvecklingsfarten hos Min Doktor. Journalsystemet uppdateras och förbättras hela tiden, det är en imponerande mängd tid som läggs på detta. Som EVF, Effektiva vårdflöden, till exempel (Min Doktors administrativa effektiviseringsverktyg): det använde jag knappt i början, men sedan fick jag hjälp att komma igång med det och nu är det hur enkelt som helst. Med EVF sparar jag grymt mycket tid och slipper skriva journalerna från grunden, det är guld värt.
– En annan positiv överraskning är peer review, där ärenden anonymiseras och granskas av läkarkollegor, det är ett fantastiskt verktyg som bidrar till ett ständigt lärande.
– Det fungerar väldigt bra och är riktigt roligt. De allra flesta patienter är väldigt trevliga och tacksamma. Det är roligt att hjälpa patienter med så olika besvär, och det är en givande utmaning att hela tiden utveckla konsten att utrycka sig i text mot patienterna. Det gör att jag behöver tänka efter.
– Våga testa! Det finns så många bra saker med att jobba för Min Doktor. Jag trodde att det skulle bli ensamt, men det är det verkligen inte. Det finns hela tiden en stöttning i bakgrunden från supportavdelningen, ledningen och läkarkollegorna i chatten.