Skärmtid och barn – så kan du som vuxen tänka

Senast uppdaterad 2024-09-16
Föräldrar och barn
Skärmtid och barn – så kan du som vuxen tänka
Barns skärmtid är en omdebatterad fråga. Åsikterna kring hur mycket tid barn ska få ägna sig åt skärmanvändande är många, men vad är egentligen fakta i frågan? Min Doktors psykolog svarar och ger 6 råd på hur ni kan få till bättre skärmvanor hemma.

Hur mycket skärmtid är rekommenderat?

Folkhälsomyndigheten gick under september 2024 ut med rekommendationer för barn och ungas skärmanvändning:

  • Barn under 2 år rekommenderas i möjligaste mån inte använda skärm

  • Barn mellan 2–5 år rekommenderas använda skärm max 1 timme per dygn

  • Barn mellan 6–12 år  rekommenderas använda skärm max 1–2 timmar per dygn

  • Barn 13–18 år  rekommenderas använda skärm max 2–3 timmar per dygn

  • Ingen skärm rekommenderas användas innan läggdags och mobiler och paddor ska lämnas utanför sovrummet under natten.

Är skärmtid bra eller dåligt för barn?

Helena Blid är psykolog hos Min Doktor. Hon berättar att det är under barndomen som den mänskliga hjärnan utvecklas som snabbast, samtidigt som förmågan att processa information är begränsad. Dessutom är förmågan till självreglerande, det vill säga att själv kunna avgöra när det är bra att ta en paus, låg hos barn. 

Forskning visar att det finns olika faktorer som är viktiga för god psykisk hälsa hos barn: fysisk aktivitet, sömn, en känsla av samhörighet, att göra saker som känns meningsfulla och ger glädje, möjlighet till mental återhämtning och möjlighet till god skolprestation.

– Att sitta med skärmen kan innebära att delar av dessa faktorer tillfredsställs, eller hämmas – barn är olika. För en del barn blir skärmen ett sätt att skapa samhörighet, för andra stör det skola, sömn och möjlighet till samhörighet, berättar Helena och fortsätter:

–  Därför är det viktigt att titta på barnets beteende och mående i stort, och att vara uppmärksam på just ditt barn. Om det uppstår beteenden som blir problematiska i anslutning till skärmen kan det vara läge att se över skärmtiden, berättar Helena. 

Ett annat viktigt skäl är att forskning visar ett samband mellan hur mycket man vistas på nätet och utsatthet för problematiska situationer och erfarenheter såsom nätmobbning, grooming och andra former av oönskad kontakt med sexuell karaktär ökar. Saker som kan leda till psykisk ohälsa och problematiska beteenden hos barn och unga.

6 råd för bättre skärmvanor för små och stora barn

  1. Välj rätt tillfälle för samtalet
    Försök skapa så bra förutsättningar du kan genom att prata om skärmtid vid ett tillfälle när barnet är pigg, mätt och på bra humör.

  2. Bli inte arg på frustrerade barn
    Att ledsenhet och ilska uppstår när du begränsar barns skärmtid är helt normalt. Försök att själv inte bli arg över barnets naturliga reaktion. Det kan vara bra att bryta skärmaktiviten med något som barnet gillar, så att skärmbegränsning inte uppfattas som ett straff.

  3. Gör saker tillsammans
    Ju mer saker ni gör tillsammans som en familj, desto mindre tid blir det över till skärm. Det spelar inte så stor roll vad ni hittar på – det kan vara allt från att spela spel, gå ut, leka eller göra hushållssysslor – det viktiga är att ni gör det tillsammans.

  4. Var uppmärksam på ditt barns mående
    Skärmanvändande kan både gynna och hämma faktorer som är viktiga för barns psykiska hälsa. Var uppmärksam på ditt barns mående i stort för att bedöma hur mycket skärmtid som är bra för just ditt barn.

  5. Håll koll på ditt barns liv på nätet
    Vi lever i en digital värld där skärmen är en normal del av barns liv. De flesta vänner finns ofta även bakom en skärm, men tyvärr förekommer också nätmobbing vilket kan vara lätt att missa. Se till att du har koll på ditt barns liv på nätet och innehållet som barnet konsumerar. 

  6. Se över dina egna skärmvanor
    Du har hört det förut: barn gör som du gör, inte som du säger. Att själv spendera mycket tid framför skärmen inför barnet, och sedan be barnet minska sitt skärmanvändande kan bli svårt. Försök istället se på det minskade skärmanvändandet som ett gemensamt projekt tillsammans med barnet.