Tidig patientkontakt förhindrar onödigt lidande – Ida berättar om jobbet som psykolog hos Min Doktor

Senast uppdaterad 2024-03-05
Min Doktor
Tidig patientkontakt förhindrar onödigt lidande – Ida berättar om jobbet som psykolog hos Min Doktor
Ida Holmberg är psykolog hos vårdgivaren Min Doktor och ger KBT-behandling till patienter genom chatt, videosamtal eller telefonsamtal. I en kort intervju berättar hon hur det är att jobba i det digitala formatet och om vad som får henne att känna sig lite extra nöjd på jobbet.

Vem är du och vad gör du på Min Doktor?

– Jag heter Ida Holmberg och arbetar som psykolog med KBT-inriktning hos Min Doktor sedan knappt ett år tillbaka. Jag har tidigare jobbat inom vuxenpsykiatrin och inom multimodal rehabilitering vid utmattningssyndrom och smärta, men kände att jag ville prova att jobba med en bredare patientgrupp. När jobbet hos Min Doktor dök upp tyckte jag att det lät spännande och nu trivs jag väldigt bra.

Vad är det som gör att du trivs så bra?

– Först och främst tycker jag att Min Doktor som vårdgivare lägger energi på rätt saker, nämligen att utveckla en högkvalitativ vård. Det gör att vi psykologer får goda förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb, vilket känns viktigt för mig.

– En annan anledning till att jag trivs så bra är den flexibilitet som det här jobbet erbjuder. Jag arbetar hemifrån och har väldigt mycket frihet i hur jag vill styra min tid. Det gör att jag väldigt sällan känner mig stressad och det blir lätt för mig att bibehålla en bra balans mellan arbete och fritid, vilket jag uppskattar speciellt mycket så här mitt i småbarnsåren.

Hur går ett digitalt psykologsamtal till?

– Hos Min Doktor sker psykologkontakten antingen genom chatt, videosamtal eller telefonsamtal – eller en kombination av alla tre, beroende på min bedömning och patientens önskemål.

– Innan jag började var jag osäker på hur det skulle vara att kommunicera med patienterna på det här sättet, men jag är verkligen positivt överraskad. Jag trodde att det skulle vara mycket större skillnad på att inte ha patienten framför mig i ett fysiskt rum än vad det faktiskt är. Jag är nog mest överraskad över hur väl chatt fungerar, det är effektivt och smidigt eftersom patienterna svarar när det passar dem, och jag svarar när det passar mig. 

Hur är det att arbeta på distans?

– Det sociala sammanhanget på jobbet är viktigt för mig, så innan jag började på Min Doktor tänkte jag att det skulle kännas ensamt att jobba hemifrån, men det gör det inte. Vi psykologkollegor har regelbundna möten, handledning och en väldigt tät dialog med ett aktivt chattforum där vi hjälper och stöttar varandra. Det var speciellt värdefullt när jag var ny på jobbet att enkelt kunna fråga en kollega och väldigt snabbt få svar.

”Det känns väldigt meningsfullt för mig att kunna erbjuda de här tidiga insatserna och på så sätt förhindra onödigt lidande”

Ida Holmberg, psykolog hos Min Doktor

När är du riktigt nöjd på jobbet?

– Jag skulle säga att det absolut bästa med det här jobbet är när jag lyckas nå en patient i precis rätt tid, precis när hen behöver det och inte flera år av kötid senare. Den digitala handläggningen möjliggör kortare väntetider än på vårdcentralerna, vilket i praktiken innebär att jag kan få kontakt med en patient precis efter att hen till exempel har haft sin första panikattack och direkt ge information och verktyg som kan förebygga att hen utvecklar paniksyndrom.

– I bästa fall kan patienten snabbt återgå till sitt vanliga liv, slippa försämras och utveckla ytterligare problematik som ofta tar lång tid att komma tillbaka från. Det känns väldigt meningsfullt för mig att kunna erbjuda de här tidiga insatserna och på så sätt förhindra onödigt lidande. 

Om du vill veta mer om hur det är att jobba hos oss och se vilka lediga tjänster som finns just nu, är du välkommen att titta in på vår jobbsajt: jobb.mindoktor.se